Album artwork for I Don't Smoke EP

I Don't Smoke EP Matias Aguayo

Label:

Kompakt

Release date: June 6, 2011
Cat No: Kompakt 228
Barcode: 880319055911
To say that Matias Aguayo lives in the moment would be an understatement. He THRIVES in the moment. As one of today’s most productive musicians in dance music he continues to find new challenges – whether it be curating music events (most recently finding lost music and new acts from the Sonora desert of Mexico for an upcoming HKW Berlin series), overseeing the tremendous Cómeme label imprint, and most recently joining Warp’s favourite New York band Battles as a vocalist for the lead single “Ice Cream”. He returns to Kompakt with his first new recordings for the label since 2009’s acclaimed full length “Ay Ay Ay” – an accomplishment of its own right thanks to the fact that it was created almost entirely with samples of his voice. Matias Aguayo takes it back to the dance floor with what potentially could be his first obvious foray into the world of house music. “I Don’t Smoke” is here – pure electronic body music of the most significant kind. Created between gigs mostly on trains and planes – the music on “I Don’t Smoke” is a tour diary of sorts. Tales from the road, songs that were recorded on the fly which were burned onto a CD and played that night. Tried and tested on the crowds, these tracks were improved and built up, then finally mixed down with Scott Monteith aka Deadbeat earlier this year in his Berlin studio. The title track “I Don’t Smoke” tells a story from last year’s European Cómeme tour. Matias tells it straight – “One of our tour mates would come at (Cómeme collaborator and act) ‘Rebolledo, do you have a cigarette?’. He would answer ‘No, I don’t smoke’. This would go on repetitively for the entire tour - she was very drunk and very forgetful.” Fortunately for all of us listeners as he puts together what could be the biggest tune since he dropped “Walter Neff” on the masses. A roaring House anthem we are confident will be looping in heads and DJ sets all summer long. "Niños" takes inspiration from the ‘80s band Liaisons Dangereuses classic “Los Niños del Parque” – fuelled only by a demented percussion it sacrifices no one – purely loud and proud. Inspired by the Belgian woman of the same name, “Dance Machine” is pure fun - flaring hi-hats and an infectious bass line pays the ultimate tribute to this phenomenal dancer. Finally “Comeme Riddim” is an Aguayo favorite pulled from one of Aguayo’s many instrumental rhythms that he normally uses to sing over top of in his sets. Kept intentionally as an instrumental for the EP, it’s Latin pulsed drive is infectious. The digital version comes with two DJ tailored tracks – “Kuddle Riddim” and “Ligado”
Zu sagen, dass Matias Aguayo im Moment lebt, wäre eine Untertreibung. Er BLÜHT AUF im Moment. Als einer der derzeit produktivsten Musiker der elektronischen Tanzmusik findet er immer wieder neue Herausforderungen - sei es beim Kuratieren von Musik-Events (zuletzt fand er verschollene Musik und neue Acts der mexikanischen Sonora-Wüste für eine kommende HKW Berlin-Reihe), beim Kümmern um die Belange des großartigen Cómeme Labels oder kürzlich als Gastsänger von Warp's New Yorker Lieblingsband Battles für deren Song "Ice Cream". Nun kehrt Matias zu Kompakt zurück mit seinen ersten neuen Aufnahmen für das Label seit dem gefeierten Album "Ay Ay Ay" aus dem Jahr 2009 – ein ganz besonderes Werk dank der Tatsache, dass es fast ausschließlich mit Samples seiner eigener Stimme erstellt wurde. Nun bringt Matias das Ganze mal eben zurück auf die Tanzfläche, mit etwas, was sein möglicherweise erster richtiger Ausflug in die Welt der House-Musik sein könnte: "I Don't Smoke" ist pure elektronische Körpermusik, und zwar eine von ganz besonderer Art. Entstanden zwischen Gigs, meist in Zügen oder Flugzeugen – die Musik auf "I Don't Smoke" funktioniert wie eine Art Tourtagebuch. Geschichten von der Straße, Songs, die spontan aufgenommen, auf eine CD gebrannt und in der Nacht gespielt wurden. Permanent direkt getestet am Publikum, wurden diese Tracks beständig verbessert und verfeinert, um dann schließlich Anfang des Jahres gemeinsam mit Scott Monteith aka Deadbeat in seinem Berliner Studio abgemischt zu werden.

Der Titeltrack "I Don't Smoke" erzählt eine Geschichte von der letztjährigen Cómeme Europa-Tour. Matias erzählt sie geradeheraus: "Eine unserer Tour-Kolleginnen fragte (Cómeme-Kollaborateur und Act) 'Rebolledo, hast du eine Zigarette?'. Er: 'Nein, ich rauche nicht'. Dieses Spiel wiederholte sich immer wieder während der gesamten Tournee – sie war sehr betrunken und dementsprechend vergesslich." Zum Glück für uns alle, denn dabei entstand, was der größte Aguayo-Tune sein könnte, seit er "Walter Neff" auf die Menschheit losließ. Eine lautstarke House-Hymne, von der wir ganz sicher sind, dass sie den ganzen Sommer über in unseren Köpfen sein und in den DJ-Sets laufen wird. "Niños" ist inspiriert vom 80er-Jahre-Klassiker "Los Niños del Parque" von Liaisons Dangereuses. Nur von einer irren Percussion angetrieben, macht der Track keine Gefangenen. Laut und stolz. Inspiriert von der gleichnamigen Belgierin ist "Dance Machine" reiner Spaß – flackernde Hi-Hats und eine ansteckende Basslinie zollen dieser phänomenalen Tänzerin den ultimativen Tribut. Schließlich ist "Comeme Riddim" ein Favorit von Aguayo, der aus einem seiner vielen Instrumentals stammt, die er normalerweise in seinen Sets zum Drüber-Singen verwendet. Die digitale Version kommt mit zwei DJ-kompatiblen Bonus Tracks - "Kuddle Riddim" und "Ligado".

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