A-TON is a new edition and platform of Berghain's in-house imprint Ostgut Ton, focussing on ambient, archive and alternative music, differing from the club-focussed records on the main label. Furthermore the first A-TON offering – Chronicles | – marks the start of a series from Luke Slater's The 7th Plain moniker, with remastered, previously released and unheard archive material. First published on General Production Recordings between 1993 and 1996, Slater's The 7th Plain pushed the further burgeoning genre of ambient music towards its boundaries by not limiting itself to mostly beatless synth pads, but by including propulsive beat progressions, nuanced rhythms and subtle melodies. The 7th Plain's extramundane music dodged classification, as heard on the albums The 4 Cornered Room and My Yellow Wise Rug (both on GPR, 1994) – emotional, eerie and escapist music, at the time of release forward thinking records that in retrospect managed to overcome time. Originally recorded at Slater's Spacestation Ø, now all newly mastered for A-TON, Chronicles | depicts the futurist aesthetic and musical agenda of the 90s in a contemporary context, without nostalgia but confidence of its timelessness. With seven original musical pieces and a previously unreleased Ken Ishii remix, The 7th Plain sounds as spirited and relevant as ever. While “Boundaries” (taken from My Yellow Wise Rug), “Grace” and “Surface Bound” (from The 4 Cornered Room) should be familiar to Slater aficionados, “The Super 8”, “T Funk States”, “Slip 7 Sideways” and “Chords Are Dirty” are previously unheard like the aforementioned remix of Ishii's “Extra”. Chronicles | sees The 7th Plain expand the warmth and bleakness of analogue synthesizer music to the digital age: While A-TON will be releasing Chronicles | as 2xLP and CD, all music will also be available in various digital formats for the first time ever – making The 7th Plain accessible to new generations of listeners that are just discovering the richness of electronic music's history.
A-TON ist eine neue Edition und Plattform des Berghain-Inhouse-Labels Ostgut Ton und konzentriert sich auf Ambient-, Archiv- und andere Musiken, abweichend von den clubfokussierten Veröffentlichungen des Hauptlabels. Darüber hinaus markiert das erste Release auf A-TON – Chronicles | – den Beginn einer Serie von Veröffentlichungen Luke Slaters unter dessen Alias The 7th Plain und präsentiert geremastertes, zuvor veröffentlichtes als auch bislang ungehörtes Archivmaterial. Zuerst erschienen auf General Production Recordings zwischen 1993 und 1996, lotete Slaters The 7th Plain die sich stärker ausbreitenden Facetten von Ambientmusik aus und trieb sie gleichzeitig an die Genregrenzen, indem sich The 7th Plain nicht auf beatbefreite Synthflächen beschränkte, sondern treibende Progressionen, nuancierte Rhythmen und raffinierte Melodien mit einbezog. The 7th Plains außerweltliche Musik entzog sich somit der genauen musikalischen Einordnung, nachzuhören auf den beiden Alben The 4 Cornered Room und My Yellow Wise Rug (beide GPR, 1994) – emotionale, gespenstische und eskapistische Musik, bei Erstveröffentlichung vorwärtsdenkende Alben, die in Rückbetrachtung die Zeit besiegt haben. Ursprünglich aufgenommen in Slaters Spacestation Ø, nun für A-TON komplett geremastert, zeigt Chronicles | die futuristische Ästhetik und musikalische Agenda der Neunziger in einem zeitgenössischen Kontext, ohne Nostalgie aber mit dem Wissen um die Zeitlosigkeit dieser Musik. Mit sieben originären Stücken und einem unveröffentlichten Ken Ishii-Remix klingt The 7th Plain so beseelt und relevant wie eh und je. Während „Boundaries“ (von My Yellow Wise Rug), „Grace“ und „Surface Bound“ (beide von The 4 Cornered Room) Slater-Aficionados bekannt sein dürften, sind „The Super 8“, „T Funk States“, „Slip 7 Sideways“ und „Chords Are Dirty“ bislang ebenso unveröffentlicht wie der zuvor erwähnte Remix von Ken Ishiis „Extra“. Mit Chronicles | erweitert The 7th Plain die Wärme und Kälte analoger Synthesizermusik auf das digitale Zeitalter: Während A-TON Chronicles | als Doppel-LP und CD veröffentlicht, wird die Musik selbst in verschiedenen Digitalformaten zum ersten Mal überhaupt erhältlich sein – wodurch The 7th Plain einer neuen Generation von Hörern zugänglich wird, die die Vielfalt elektronischer Musikgeschichte erst für sich entdecken.