Assumedly most of us are familiar with FREILAND from younger Profan releases, namely Klaviermusik (Piano Music) and Geduld (Patience). In fact, however, FREILAND (Open Land), primarily was the successor project of the legendary Studio 1 series that started in 1998 and was limited to 6 maxis. No hi-hats, no snares, no samples. Less is more. With its consistent concept of a single synthetic sound, evolving in a stoic-minimal rhythm around one bass drum only, FREILAND, alongside Sog (Undertow), is and was Wolfgang Voigt’s most important project of this kind. The piece, FREILAND - ROT 2 (Open Land – Red 2), to some degree is an epitome of the concept of “the art of omission". Accordingly, “ROT 2“ is the first part of the remix series “FREILAND - FREIE SICHT“ (Open Land – Clear View). Like a rusty steel sculpture à la Richard Serra, the original is set on an open field, defying wind and storm to this very day. For his Z.O.M. mix, Wolfgang Voigt brought the sculpture indoors and enveloped it in an almost club-like, warm groove coat. Neatly wrapped up, it’s put through the silver glittering tinsel machine rain and out through the arpeggiator, offering a small taste of the album to be released in September, “Zukunft Ohne Menschen“ (Future without people).
“ROT 3“ (Red 3), the mother of all shaffel bombs, dressed in gaffel mix. Meaning: gabber meets schaffel (shuffle). Greetings from Kompakt Extra / Speicher, home of glam hog-rock. The musical alter ego of painter Albert Oehlen, virtually guest of honour, reverences Wendy Gondeln. His work on the original and so far unpublished version of „ROT 4“ is in line with the expressive, radical nature of his paintings. Using aggressive, abstract violin sounds in real time, he pushes the stable statics of the beat to its limits. A short but intensive intermezzo and an unusual approach to techno. The final shine is added by Michael Mayer’s smart and confident dancefloor-style, in the best kompakt'esque sense, by condensing the ingredients of the subtle grooving schaffel track “GELB 3“ (Yellow 3) to a hissing filigree of blurred drum sounds. Musical own-blood therapy with short and thrifty sombre house-like chords.
***See also: Profan 38/12" Lim, limited Art Edition, created by Albert Oehlen. www.wolfgang-voigt.com/en/music-projects-profan.html***
Den meisten dürfte FREILAND eher von den jüngeren Profan Veröffentlichungen Klaviermusik und Geduld bekannt sein. FREILAND war aber vor allem das 1998 gestartete, auf 6 Maxis begrenzte Nachfolgeprojekt der legendären Studio 1 Reihe. Keine Hihats, keine Snares, keine Samples. Weniger ist Mehr. Mit seiner konsequenten Konzeption, mit jeweils nur einem einzigen synthetischen Sound, der in stoisch-minimaler Rhythmik lediglich um eine Bassdrum kreist, war und ist FREILAND, neben Sog, Wolfgang Voigts wichtigstes Projekt dieser Art. Im Sinne der “ Kunst des Weglassens " stellt das Stück FREILAND - ROT 2, gewissermassen den Inbegriff dieses Konzeptes dar. So bildet auch “ROT 2“ den Auftakt der Remixreihe “FREILAND - FREIE SICHT“. Wie eine rostige Stahlskulptur à la Richard Serra steht auch heute noch das Original auf freiem Feld und trotzt Wind und Wetter. Für seinen Z.O.M. Mix hat Wolfgang Voigt das Ding rein ins Haus geholt und in einen fast discohaft, warmen Groovemantel gehüllt. So verpackt geht's dann durch silbern glitzernden Lamettamaschinenregen aus dem Arpeggiator. Ein kleiner Vorgeschmack auf das im September erscheinende Album “Zukunft Ohne Menschen“.
“ROT 3“ , die Mutter aller Schaffelbomben, kommt im Gaffelmix. Heißt: Gabber trifft Schaffel. Kompakt Extra / Speicher, die Heimat des Edelschweinerock lässt grüßen. Gewissermaßen als Ehrengast gibt sich auf B1 der Maler Albert Oehlen unter seinem Musik -Alter Ego Wendy Gondeln die Ehre. Ganz der expressiven Radikalität seiner Malerei entsprechend, bearbeitet er das bisher als Originalversion unveröffentlichte “ROT 4“. Vermittels aggressiv, abstraktem Geigeneinsatz in Echtzeit bringt er die stabile Statik des Beats an seine Grenzen. Ein kurzes aber intensives Intermezzo und ein Annäherung an Techno, wie man sie so nur sehr selten gehört hat. Für smart-souveräne Abrundung in Richtung Dancefloor sorgt Michael Mayer im besten kompakt'schen Sinne. Er verdichtet die Zutaten des subtil groovenden Schaffeltracks “GELB 3“ zu einem zischelnden Geäst aus verwischten Drumsounds. Musikalisches Eigenblutdoping mit knappen Breaks und sparsam gesetzten düster-housigen Akkorden.
***Siehe auch: Profan 38/12" Lim, limitierte Kunstedition, gestaltet von Albert Oehlen. www.wolfgang-voigt.com/musik-projekteprofan.html***