The work at hand presents yet another stunning release in the lines of both Ostgut Ton's fine aquisition of thoughtfully selected club music producers and Shed's irresistible intense techno sound manufactures. The former reflects an almost obvious and logical addition to Ostgut Ton's allover objective to deliver nothing else but pure club music, just proofed by recent works as of Dettmann and Fengler - although „Shedding The Past“ does not follow their art of straight, stripped down and raw repetitiveness. For the latter - Shed's irresistible intense techno sound - this first album represents a first culmination point of years of continous Soloaction research. The recordings fully unfold the total variety of his outstanding crafts of sound. So, what's in here? One could think of Saunderson Detroit sound, Aphex Twin rave and Manix hardcore - but that does not seem to be the point. Rather the „Archive Document“ - making one believe to present an archaeological finding of media of an epoch far ahead - is the key. The voice announces „Shedding The Past“ as a paradoxon, because „[…] it fuels so much the emotional feeling of the intensity and purity of club and rave in the early days without resembling those gone moments. Rather it creates a new virgin moment in us built upon and leaving our past at the very same time.“ Further it sees the irresistibility of the recordings when characterizing „[t]he new in his sound - full of energy and vigor, not yet touched, used or exploited.“ Finally the document's conclusion delivers both its own argumentation's and „Shedding The Past“'s concentrate: „true techno music“. There is a sheer easiness founding the attractiveness of all of his musical productions. This easiness appears to be a natural inner trait with eastern germany born, raised and socialised Shed. Both musical and social carreer seem to profoundly live from this inner easiness, finally and logically catching techno institutions's Berghain and Hard Wax ears. As others of his social provenience, Shed took on the opportunities of the early nineties techno culture, which unfolded after the Wall went down, and developed an approach of „just doing it“. With this easiness in mind „Shedding The Past“ is just „true techno music“. (text by JB)
Die vorliegende Arbeit stellt eine weitere herausragende Veröffentlichung in zweierlei Hinsicht dar: einerseits bezüglich der durch Ostgut Ton stets wohl ausgesuchten Club-Produzenten und andererseits hinsichtlich Shed's intensiven und sich schwer zu entziehenden Techno-Sound-Produktionen. Ersterer Aspekt erscheint als logische und gar offensichtliche Folge des Ziels von Ostgut Ton, einzig und allein kompromisslosen Club Sound zu liefern - gerade erst verdeutlicht durch Veröffentlichungen wie von Dettmann und Fengler, auch wenn „Shedding The Past“ gerade nicht für deren trockenen, reduzierten und konkreten Loop Sound steht. Hinsichtlich Letzterem - Sheds intensivem Techno Sound - stellt dieses erste Album die Kulmination seiner bisherigen musikalischen Arbeit dar. Die Stücke der LP geben hierbei die komplette Bandbreite und Verschiedenheit seines einzigartigen Sound wieder. Was, also, macht diesen spezifischen Sound aus? Man fühlt sich an Saunderson Detroit Sound, Aphex Twin Rave und Manix Hardcore erinnert - jedoch ist dies nicht der wesentliche Punkt. Vielmehr stellt „Archive Document“ - wie ein in der weiten Zukunft gemachter archäologischer Medienfund anmutend - den offenbaren Schlüssel hierzu dar. Eine Stimme beschreibt „Shedding The Past“ als Paradox aus Vergangenem, Gegenwärtigem und Kommendem: „[…] it fuels so much the emotional feeling of the intensity and purity of club and rave in the early days without resembling those gone moments. Rather it creates a new virgin moment in us built upon and leaving our past at the very same time.“ Etwas später wird das Sich-nicht-entziehen-können der Stücke mit deren jungen und unberührten Charakter belegt: „[t]he new in his sound - full of energy and vigor, not yet touched, used or exploited.“ Schließlich endet die Aufnahme mit einer Art Konzentrat, indem sie sowohl die eigene Aussagen als auch den Sound von „Shedding The Past“ auf den Punkt bringt: „true techno music“. Eine ausgesprochene Leichtigkeit und Einfachheit begründen die Attraktivität all seiner Produktionen. Diese Leichtigkeit und Einfachheit scheint gar ein natürlicher innerer Charakterzug des in der DDR geborenen, aufgewachsenen und mit ostdeutscher Jugendkultur sozialisierten Shed. Sowohl sein musikalischer als auch sozialer Werdegang hat sich stets auf diese Eigenschaft gestützt - schließlich und logisch wurden so die Techno-Institutionen Berghain und Hard Wax auf ihn aufmerksam. Wie Andere gleicher sozialer Provinienz, nutzte Shed die Möglichkeiten, die sich durch die nachdem Mauerfall entfaltende Technokultur der frühen Neunziger boten, und entwickelte eine auf Umsetzung und Tat fokussierte „Einfach machen“-Attitüde. Aus dieser Sicht stellt sich „Shedding The Past“ als ganz einfach „true techno music“ dar. (Text: JB)