The 2x12” sees the renowned selector and longtime Berghain resident in explorative form, combining compact experimental techno vignettes with writhing, dubby and distorted long- form dancefloor portals – as well as a stoned and unexpected turn into house territory. At 22 minutes over 6 tracks, Test-File is a series of sonic contrasts united by Dettmann’s uncanny intuition for patiently shifting, improvisational dance music. 3-minute opener “Test-File” bangs in with rapid fire kicks and tape-delayed electric zaps, reversing midway into a kind of electronic palindrome. The momentum is sustained on standout single “Ascending”, where an overdriven basswave surges through a tunnel of industrial noise. The EP then emerges into the arch, squishy house of “Autumn77”, filled with sirens, pads and sampled vox/laughter. The second vinyl returns initially to rhythmic experimentation with the 3-minute “Torch” lurching forward rattling and machine-like, interspersed by passages of groan and hiss. “Error (1st Take)” bubbles along dub-wise, tripping atmospherically though a haze of out-of-synch synth bursts. Closer “Metalloid” wraps it all up with a hypnotic, rubber band acid line and smudged 808s clavs.
Mit Test-File erscheint auf Ostgut Ton eine Doppel-EP mit sechs neuen Stücken des Berghain- Residents der ersten Stunde. Für sich genommen weisen die Stücke klaren Sessioncharakter auf und folgen einer intuitiven Herangehensweise, für möglichst freien Einsatz zwischen Club und Kopfhörer. „Test-File“, „Torch“ und „Error (1st Take)“ sind auf Linie mit dem für Dettmann markanten Minimalismus, eher Beat-Experimente – hier mit pulsierenden Synths, dort mit stärkeren Effekten, breakiger und röhrender Anmutung und bei Letzterem mit Betonung des Sessioncharakters im Titel, Blubbern und Gluckern bei 132 BpM. Die zweite Einheit stellen „Ascending“ und „Metalloid“ dar: eine gewisse Kälte, Härte, Geräuschhaftig- und Grobkörnigkeit, dennoch Songcharakter wahrend. Am markantesten ist das eingängige “Autumn77”, das neben groovendem, funky House-Beat und warmen Harmonien schon über Titel und Vocal Dettmanns ganzes Referenzsystem absteckt.