Up, Up, And Astray

Release date: November 25, 2013
Cat No: Pingipung 39 CD
Barcode: 880319641428
14,90 €
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Frank Schültge aka F.S. BLUMM has released his melodic experiments around the acoustic guitar for over 15 years. In their contemplative reduction they miraculously always hit right in the heart. „The man makes some damn charming music“, Pitchfork said about his last album.

With Up Up And Astray F.S. BLUMM proves that he doesn't opt for routine with his eighth full-length solo release: his unfailing arsenal of acoustic instruments and choice circuits frame the most energetic BLUMM sound we have lived to see so far.

The album title perfectly describes its energy. F.S. BLUMM returns from a six years hiatus as solo artist in which he has “rehearsed and learned, multiplied and lost track on purpose”. F.S. BLUMM is many now, and he is absolutely present to us. It all goes on, and always up, and from there into unknown dimensions. He goes astray in the word's finest meaning. And he goes up up, not as a sweaty HarderBetterFasterStronger, but with BLUMM's steady, heart-felt pling of the acoustic guitar. With his tin cookie box, through which he in fact plays back his sounds in order to re-record them, with his double bass, his keys and kalimba.

F.S. BLUMM is back from the musical travels of his collaborations. He took the roles of a bass player with the Quasi Dub Development, a classical guitarist with Old Splendifolia, a songwriter with Bobby And Blumm, a sonic researcher with Nils Frahm and a manic, extrovert Dub mash-up DJ as King Hobby. What he has experienced on these musical field trips he now returns to his solo rpoject. Here's the best bit: F.S. BLUMM sings! Through that very cookie box, which sounds in fact like an exquisite vintage amp.

Together with his various guest musicians (most notably Ella Blixt “Bobby Baby” on vocals), F.S. BLUMM achieves to further define his subtle and unique sonic identity between classical guitar and electronic production. “I wouldn't call my decisions in the studio canny or strategic, they are entirely led by the music. Thereby my sound remains fresh, maybe slightly naïve too, because it unfolds its own life - ignorant of trends or markets.”
Seit 15 Jahren veröffentlicht Frank Schültge als F.S. BLUMM seine melodiösen Experimente rund um die Konzertgitarre, die es immer wieder mühelos schaffen, in ihrer Reduktion mitten ins Herz zu treffen. „This man makes some damn charming music“, meinte Pitchfork zum letzten Album. Auf Up Up And Astray zeigt uns F.S. BLUMM, dass er auch bei seinem achten Longplayer nicht auf Routine setzt. Sein unerschöpfliches Arsenal an akustischen Instrumenten und erlesenen Schaltkreisen formt sich zum energiegeladensten BLUMM-Sound, den wir bislang erleben durften.

Der Titel des Albums beschreibt dessen eigene Energie perfekt: F.S. BLUMM hat sechs Jahre lang als Solokünstler pausiert und stattdessen in diversen Kooperationen „geübt und dazugelernt, sich dabei vervielfältigt und absichtlich verlaufen.“ F.S. BLUMM wird viele und ist jetzt voll für uns da. Es geht immer weiter, immer nach oben, und von da in ungewisse Dimensionen. „Astray“, als „sich verlieren“ im schönsten Sinne. „Up Up“, nicht als schweißnasses HarderBetterFasterStronger, sondern mit BLUMMs herzvollem „Pling“ der Akustikgitarre. Mit Keksdosen, durch die er seine Sounds abspielt und wieder aufnimmt, mit Kontrabass und Kalimba.

F.S. BLUMM ist zurück aus den weiten Welten seiner Kollaborationen. Nach Exkursionen als Bassist im Quasi Dub Development, klassischer Gitarrist bei Old Splendifolia, Songwriter bei Bobby And Blumm, als Klangforscher gemeinsam mit Nils Frahm und als extrovertierter Dub Mashup DJ King Hobby bringt er, was er dort gelernt hat, zurück in sein Soloprojekt. Und F.S. BLUMM singt! Durch eben die Keksdose, die klingt wie ein erlesener Vintage-Amp.

Mit diversen Gastmusikern schafft es F.S. BLUMM, einen Sound zwischen Akustikgitarre und elektronischer Produktion herzustellen, der feinsinnig und einzigartig ist. F.S. BLUMM: „Meine Entscheidungen im Studio sind weder klug noch strategisch, sie lassen sich komplett von der Musik leiten. Meine Musik bleibt frisch, vielleicht auch etwas naiv, eben weil sie ihr eigenes Leben entfaltet und sich nicht am Trend oder Markt orientiert.”