The Japanese DJ and producer Hiroshi Watanabe aka KAITO has been an integral part of the Kompakt label family since the beginning of the noughties and is considered a specialist for his very own interpretations of the genres Ambient, Deep House and above all Trance.
He has addressed the subject of trance, or let's say the special Kaito version of Trance, on numerous 12”s and albums. In July 2001, this long and intimate liaison between Hiroshi Watanabe and Kompakt began with the 12inch "Beautiful Day". Kaito's music has always been characterized by a great deal of ambivalence. His biography, which led him to study in Boston and later to New York, where he began his DJ career, and his consequent involvement with the early American House music scene, clearly left a mark on his work. Kaito's pieces shimmer and glisten in all the colors of the rainbow. At the same time, Watanabe's tracks, despite their superficial simplicity, are complex compositions that reconcile the enigmatic Japanese with the sobriety of Western minimal music.
Another special feature of Kaito's oeuvre are the beat-free versions he regularly produced of his own tracks - an art that can be heard especially on the legendary mini-LP "Special Love" from 2003.
Der japanische DJ und Produzent Hiroshi Watanabe aka KAITO ist seit Anfang der Nuller Jahre fester Bestandteil der Kompakt Label-Familie und gilt als Spezialist für ganz eigene Interpretationen der Genres Ambient, Deep House und vor allem Trance.
Dem Thema Trance, oder sagen wir der speziellen Kaito-Version von Trance, hat er sich auf zahlreichen Maxis und Alben angenommen. Im Juli 2001 begann diese lange und innige Liaison von Hiroshi Watanabe und Kompakt mit der 12inch "Beautiful Day". Kaitos Musik umwehte immer eine gehörige Portion Ambivalenz, seine Biographie, die ihn zum Studium nach Boston und später nach New York führte, wo er seine DJ Karriere begann und seine damit verbundene Auseinandersetzung mit der frühen amerikanischen House-Szene, hinterließen deutliche Spuren in seinem Werk. In Kaitos Stücken schillert und glitzert es in allen Regenbogenfarben, gleichzeitig sind Watanabes Tracks trotz ihrer vordergründigen Schlichtheit komplexe Kompositionen, die das enigmatische japanischer mit der Nüchternheit westlicher Minimal Music versöhnt.
Eine weitere Besonderheit in Kaitos Gesamtwerk sind die beatfreien Versionen, die er regelmäßig von seinen eigenen Tracks anfertigte – eine Kunst, der man insbesondere auf der legendären Mini-LP "Special Love" von 2003 nachhören darf.