The third edition of CONNECTING THE DOTS comes from one of Kompakt‘s most inner circle and a purveyor of the Sound Of Cologne, Tobias Thomas. He remains a treasure to the Cologne music community, perhaps most notably as the host and resident of the now legendary Total Confusion club nights (1998-2014). His emotive DJ sets were the main ingredient in the parties enchanting elixir, an ever changing concoction of styles and sounds that would bring people together from Cologne and all over the world. As a producer, he was a member of the formulative techno-boy-band Forever Sweet (together with Reinhard Voigt and Michael Mayer) and can be found regularly on our TOTAL series collaborating with Michael Mayer as Thomas/Mayer. He has also released three DJ mix albums "Für Dich“ (1999), "Smallville“ (2003) and "Please Please Please“ (2007) – all on Kompakt.
Tobias Thomas takes a classic approach to telling his story of Kompakt, and expertly navigates the mix through 19 moments in the label's history. He starts with the deep space vacuum of Marcus Schmickler’s “Particle/Matter” (2019 – KOM 407) to very early days of Pop Ambient with Marcus Guentner’s “In Moll 6” (2001 – KOM 042), Gregor Schwellenbach’s piano interpretation of Kaito’s “Everlasting” (2013 – KOM 275) and “Fearsome Jewel 5” by Andrew Thomas (2003 - KOM 086). With Sascha Funke’s remix of the Superpitcher classic "Rabbits In A Hurry" (2010 - KOM D 009), Tobias then opens the treasure chest from which he tells his very personal interpretation of the label's "golden age" - an era that could perhaps be interpreted as Kompakt's most romantic period. Over the next 70 minutes, he weaves a string of pearls from DJ Koze's bonus mix of "Bobby" (2006 - KOM 136) to SCSI-9's "Mini" (2004 - KOM 101), Steadycam's "In The Moog For Love" (2007 - K2 25) to the blissful swoon of Jimmi Moon's "Lovelane" (2000 - KOM 020) and tops it off with an almost forgotten summer anthem like Michael Mayer's remix of Baxendale's "I Built This City" (2005 - KOM POP 8).
The last track is by none other than Superpitcher, one of Tobias’ closest friends and the uncrowned master of melancholic techno who makes 3 appearances in this mix. His haunting ballad “Holiday Hearts” (2010 – KOM 222) is a more than fitting last caress by a masterful storyteller.
CONNECTING THE DOTS is our new monthly DJ Mix series that invites our favourite DJs to have access to our 15k + track catalogue of the Kompakt family of labels and tell their own interpretation of our musical history. Beyond that, we see this as our way to voice the need for artists' music used in DJ mixes should be paid for their tracks being used – and we challenge others to bring to streaming platforms more mixes as an alternative away from the constant tsunami of free / illegal DJ mixes online.
Die dritte Ausgabe von CONNECTING THE DOTS kommt von Tobias Thomas, einem der engsten Verbündeten von Kompakt und vielleicht DER Botschafter des Sound of Cologne schlechthin. Tobias ist und bleibt etwas Besonderes innerhalb der Kölner Musik-Community, vor allem als ehemaliger Gastgeber und Resident der legendären Total Confusion Clubnächte (1998-2014). Seine gefühlvollen DJ-Sets waren die Keimzelle für das magische Elixier dieser Parties, das man sich als ein sich ständig in Bewegung befindliches Gebräu aus verschiedenen Stilen und Sounds vorstellen kann, etwas, das Menschen aus Köln und der ganzen Welt sehr eng zusammenbrachte. Als Produzent war er Mitglied der Techno-Boy-Band Forever Sweet (zusammen mit Reinhard Voigt und Michael Mayer) und ist über die Jahre regelmäßiger Gast auf unserer TOTAL-Reihe in Zusammenarbeit mit Michael Mayer als Thomas/Mayer gewesen. Außerdem hat er drei DJ-Mix-Alben, "Für Dich" (1999), "Smallville" (2003) und "Please Please Please" (2007) veröffentlicht - alle auf Kompakt.
Für CONNECTING THE DOTS hat Tobias Thomas einen klassischen DJ Ansatz gewählt, um seine Geschichte des Labels anhand von 19 gekonnt ausgewählten Momenten zu erzählen. Es beginnt mit dem tiefen Weltraum-Vakuum von Marcus Schmicklers "Particle/Matter" (2019 - KOM 407) und die ganz frühen Tage des Pop Ambient mit Marcus Guentners "In Moll 6" (2001 - KOM 042), Gregor Schwellenbachs Piano-Interpretation von Kaitos "Everlasting" (2013 - KOM 275) sowie “Fearsome Jewel 5” von Andrew Thomas (2003 - KOM 086). Mit dem Superpitcher Klassiker »Rabbits In A Hurry“ im Sascha Funke-Remix (2010 – KOM D 009) öffnet Tobias dann eine Schatzkiste, aus der heraus er seine ganz persönliche Interpretation des "goldenen Zeitalters" des Labels erzählt - eine Ära, die man vielleicht als die romantischste Periode von Kompakt interpretieren könnte. In den folgenden 70 Minuten knüpft er eine Perlenkette aus DJ Koze’s Bonus Mix von "Bobby" (2006 - KOM 136) über “Mini“ von SCSI-9 (2004 - KOM 101) und Steadycams “In The Moog For Love” (2007 - K2 25) bis hin zur glückseligen Ohnmacht von Jimmi Moons "Lovelane" (2000 - KOM 020) und krönt sie mit einer fast vergessenen Sommerhymne wie Michael Mayers Remix von Baxendales "I Built This City" (2005 - KOM POP 8). Der letzte Track stammt noch einmal von Thomas’ engem Freund Superpitcher, dem ungekrönten Meister des melancholischen Techno, der in diesem Mix gleich dreimal auftaucht. Seine Ballade "Holiday Hearts" (2010 - KOM 222) ist eine in vielerlei Hinsicht mehr als passende letzte Zärtlichkeit eines meisterhaften Geschichtenerzählers.
CONNECTING THE DOTS ist unsere neue monatliche DJ-Mix-Reihe, die unsere Lieblings-DJs dazu einlädt, Zugang zu unserem 15k + Track-Katalog der Kompakt-Label-Familie zu haben und ihre eigene Interpretation unserer Musikgeschichte zu erzählen. Darüber hinaus sehen wir dies als unseren Weg, der Forderung Ausdruck zu verleihen, dass Künstler, deren Musik in DJ-Mixen verwendet wird, für die Verwendung ihrer Tracks bezahlt werden sollten - und wir fordern andere auf, mehr Mixe als Alternative zu dem ständigen Tsunami von kostenlosen / illegalen DJ-Mixen online auf Streaming-Plattformen zu bringen.